
 

 
This  case  was  written  by  Kirsten  Lundberg,  Director,  for  the  Case  Consortium  @  Columbia  and  the  Graduate  

School  of  Journalism.  The  faculty  sponsor  was  Prof.  Sheila  Coronel  of  the  Graduate  School  of  Journalism.  

(04/2014)   

 

   
   

Fighting  Blackmail:     

Khadija  Ismayilova  and  Azerbaijan’s  First  Family   

By  2012,  Khadija  Ismayilova  had  reported  on  her  native  Azerbaijan  for  15  years—about  

business,  politics,  the  economy,  and  lifestyle.  Besides  jobs  at  numerous  local  publications,  she  

had  worked  at  the  Voice  of  America  in  Washington,  DC,  served  as  grants  manager  for  an  

international  media  project,  and  run  a  training  program  in  investigative  journalism.  In  2008,  

she  joined  Radio  Free  Europe/Radio  Liberty  (RFE/RL)  as  bureau  chief  for  its  Azerbaijani  news  

service,  based  in  the  capital,  Baku.   

In   2010,   she   stepped   down   as   bureau   chief   to   return   to   reporting,   and   developed   

a  professional  relationship  with  the  Organized  Crime  and  Corruption  Reporting  Project  

(OCCRP),  with  headquarters  in  Sarajevo  (the  capital  of  Bosnia  and  Herzegovina).  With  a  

colleague,  she  had  just  researched  and  published  a  breakthrough  story  on  a  bank  secretly  

owned  by  one  of  Azerbaijan President  Ilham  Aliyev’s  daughters.  Another  exposé  would  follow  

within  a  year.      

Azerbaijan  was  a  semi----autocratic  country  with  enormous  oil  wealth.  One  family  had  

ruled  on  and  off  for  decades.  President  Heydar  Aliyev  had  led  Soviet  Azerbaijan  from  1969-

---82  (when  he  was  promoted  to  first  deputy  chair  of  the  USSR  council  of  ministers).  The  

country  became  independent  in  December  1991  upon  the  dissolution  of  the  Soviet  Union,  and  

Aliyev  was  elected  president  in  October  1993.  He  served  until  2003,  when  his  son  Ilham  

succeeded  him.  A  period  of  quasi----liberalization  of  the  press  post----independence  gave  way  

under  Aliyev  fils  to  a  pattern  of  harassment  and  even  violence  against  critical  journalists  and  

publications.     

In  March  2012,  Ismayilova  was  in  the  early  stages  of  researching  a  story  about  the  

links  between  Aliyev’s  family  and  a  new  concert  hall  in  Baku  that  would  soon  host  the  

prestigious  Eurovision  song  contest.  The  story  was  only  one  part  of  a  larger  expose  of  

corruption  within  the  Azerbaijani  Energy  Company  (Azenco).  But  on  March  7,  an  anonymous  

letter  postmarked  Moscow  and  addressed  to  Ismayilova  arrived  at  her  brother’s  house.  Inside  

the  letter  were  graphic  photographs  of  the  reporter  with  her  boyfriend.  The  photos  were  

visibly  stills  from  a  videocamera  installed  in  her  bedroom.  An  accompanying  letter  warned  

her:  “Whore,  behave.”    

   

      

CSJ -

-

14 -

-

0053.0    



Fighting Blackmail  ________________________________________________________CSJ----14----0053.0   

 

2   

Ismayilova  was  not  easily  scared.  She  had  grown  up  the  daughter  of  a  government  

minister,  part  of  the  Azerbaijani  elite.  As  host  of  a  local  radio  talk  show,  she  had  earned  a  

reputation,  of  which  she  was  proud,  as  “a  bitch.”  But  this  threat  was  at  a  level  new  to  her.  

First,  it  was  clearly  only  a  first  demarche—the  video  was  to  follow.  Second,  it  involved  her  

family  and  her  boyfriend.  Azerbaijani  journalists  had  died  in  the  pursuit  of  lesser  targets  than  

the  president.  She  had  others  to  consider  besides  herself.     

She  had  two  decisions:  how  to  respond  to  the  blackmail  threat,  and  what  to  do  about  

her  reporting  project.  Above  all,  knowing  the  pain  it  would  cause  her  friends  and  family,  she  

wanted  to  prevent  release  of  the  videotape.  RFE/RL  and  OCCRP  could  give  her  advice.  But  

the  37----year----old  reporter  would  have  to  decide  for  herself  what  to  do,  and  soon.     

A  Language  Specialist   

Ismayilova  was  born  on  May  25,  1976  in  Baku.  At  the  time,  Azerbaijan  was  a  Soviet  

republic.  Its  oil  wealth  made  it  valuable  to  the  Soviet  Union,  and  Baku’s  harbor  on  the  

Caspian  Sea  bristled  with  oil  rigs  and  associated  machinery.  Her  father,  Rovshan  Ismayilov,  

served  as  the  state  minister  of  oil  machinery  from  1992  to  1996.  She  had  two  sisters  and  a  

brother.  Although  her  parents  were  not  religious,  her  brother  was  a  conservative  Muslim.  

Ismayilova  herself  was  an  atheist.   

After  graduating  from  Baku  State  University  in  1997  with  a  degree  in  Turkish  language  

and  literature  (she  spoke  fluent  English,  Turkish,  and  Russian),  Ismayilova  in  short  order  held  

a  sequence  of  jobs.  The  first  was  at  Evrasia  (Eurasia),  a  daily  newspaper,  which  hired  her  as  

a  translator.  When  the  editor  found  himself  short----staffed,  he  sent  Ismayilova  out  on  stories.  

She  was  swiftly  promoted  to  editor,  but  quit  the  job  within  four  months.  Next  came  Hürriyet  

(Liberty),  which  published  twice  a  week  and  had  the  widest  circulation  of  any  paper  in  the  

country.  Ismayilova  lasted  two  weeks,  because  the  owner  fired  the  editor----in----chief  and  the  

entire  staff  resigned  in  protest.  The  editor  started  a  new  weekly  publication,  Günaydin,  where  

Ismayilova  remained  for  2  ½  years.  There  she  gained  her  first  real  experience  as  a  reporter  

and  editor.     

In  1999,  she  resigned  to  take  a  better----paid  job  at  a  tabloid,  Uch  nokta.  The  paper,  

which  published  three  times  a  week,  hired  Ismayilova  in  an  attempt  to  make  its  coverage  

more  serious.  She  stayed  only  nine  months,  however,  before  moving  to  a  Russian----language  

paper,  Zerkalo  (Mirror).  As  if  her  presence  were  enough  to  jinx  matters,  within  two  weeks  the  

editor  resigned— taking  the  staff  with  him.     

In  2000,  she  teamed  up  with  the  former  Zerkolo  editor  to  start  Ekho.  The  daily,  Russian-

--language  publication  developed  a  reputation  as  a  reliable  news  source.  Ismayilova  was  

director  of  the  political  reporting  department  in  the  lead----up  to  the  2003  presidential  election.  

“I’m  proud  to  say  that  I  had  a  role  in  building  a  very  good  audience,  readership  and 



Fighting Blackmail  ________________________________________________________CSJ----14----0053.0   

 

3   

reputation  for  the  newspaper,”  she  says.1  In  2002,  while  at  Ekho,  she  won  an  internship  

through  the  International  Center  for  Journalists  (ICFJ)  and  spent  a  month  in  the  US,  including  

two  weeks  at  the  Washington Times.  It  was  an  eye----opening  experience,  and  her  first  trip  to  

the  US.     

Resigned.  Ismayilova  was  dismayed,  however,  that  in  the  final  days  of  the  2003  

campaign  Ekho  endorsed  Ilham  Aliyev,  the  son  of  the  outgoing  president,  to  succeed  his  father.  

The  son  won  the  October  vote  by  a  landslide.  But  she  was  angrier  about  the  treatment  of  

her  own  stories,  some  of  them  edited  beyond  recognition.  In  particular,  she  had  reported  on  

the  treatment  of  an  11----year---old  boy  called  out  in  public  by  his  school  principal  because  

his  father  was  an  opposition  activist.  The  principal  instructed  all  the  students  to  ostracize  the  

boy.  The  entire  incident  was  stricken  from  the  story  Ismayilova  wrote  for  Ekho,  except  for  a  

reference  in  the  final  sentence  to  “unpleasantness”  at  the  school.  Two  days  after  the  election,  

she  quit.     

Ismayilova  was  developing  a  pattern.  She  was  27.  She  knew  that  she  did  not  want  to  

work  for  the  opposition  newspapers.  “I  didn’t  know  where  to  go,  because  basically  I  didn’t  

know  what  to  do,”  she  recalls.  After  four  days,  however,  the  English----language  Caspian  

Business  News  (CBN)  hired  her.  She  had  never  written  in  English  on  a  regular  basis  before,  

so  she  took  the  job  with  some  trepidation.  She  stayed  a  year,  improved  her  language  skills  

and  learned  the  tools  of  business  reporting.     

In  2004,  she  resigned  to  go  freelance  and  simultaneously  work  as  a  grants  manager  

for  IREX,  an  international  non----profit  with  education  and  media  programs.  “I  decided  to  do  

freelance  writing  for  whoever  would  publish  it,  and  to  have  a  9----6  job  that  would  bring  

more  financial  stability  to  my  life,”  she  recalls.     

Two  trainers   

In  parallel,  a  new  program  for  investigative  reporting  in  Eastern  Europe  was  coming  

together.  Investigative  reporting  was  enjoying  a  renaissance  worldwide  due  to  ever----more---

powerful  technology  for  uncovering  and  disseminating  information.  As  authoritarian  regimes  

crumbled  or  collapsed,  journalists  were  newly  in  a  position  to  investigate  their  previous  

activities.  Even  those  countries  that  remained  secretive  were  no  longer  impenetrable.  While  

the  work  was  often  dangerous,  a  growing  number  of  journalists  in  repressive  societies  were  

prepared  to  research  malfeasance  and  make  it  public.  China,  Eastern  Europe,  Africa,  the  

Philippines  and  elsewhere  saw  the  creation  of  investigative  journalism  centers.  The  reporters’  

toolkit  kept  expanding:  formerly  national  databases  became  available  globally;  mobile  and  

satellite  phones,  video  and  graphics,  global  positioning  systems  and  other  tools  improved  

                                                           
1 Author’s interviews with Khadija Ismayilova on November 16 and 17, 2013, in Istanbul, Turkey. All further 

quotes from Ismayilova, unless otherwise attributed, are from these interviews.   



Fighting Blackmail  ________________________________________________________CSJ----14----0053.0   

 

4   

steadily.  Established  newspapers,  but  also  a  legion  of  bloggers  and  entrepreneurs,  took  

advantage.2     

Drew  Sullivan,  a  US  journalist  who  had  trained  and  worked  as  an  aerospace  engineer,  

first  visited  Eastern  Europe  in  1999  as  a  media  trainer  for  IREX.  Sullivan  had  early  expertise  

in  computer----assisted  reporting  (CAR),  and  was  much  in  demand.  Struck  by  the  need  for  

responsible  reporting  in  Eastern  Europe,  in  2000  he  quit  his  job  as  an  investigative  reporter  

for  the  Tennessean  in  Nashville,  and  instead  pursued  opportunities  to  train  local  journalists  in  

the  former  Yugoslavia.3 

Sullivan  in  2002  moved  to  Sarajevo  as  an  IREX  media  trainer.  At  a  training  on  how  

to  report  human  trafficking,  he  met  Paul  Radu,  a  Romanian  journalist  who  in  2001  had  

founded  the  Romanian  Center  for  Investigative  Reporting.  Radu  had  considerable  expertise  on  

the  subject:  “I  would  go  undercover  and  buy  women  from  traffickers,  and  then  deliver  them  

to  a  shelter.”4 Sullivan  suggested  Radu  join  him  as  co----trainer.     

Radu  had  recently  returned  from  an  Alfred  Friendly  Press  Fellowship  in  San  Antonio,  

Texas.  There  he  was  struck  by  the  rich  potential  of  the  databases  available  in  the  newsroom,  

databases  that  Romanian  journalists  could  only  dream  about.  He  asked  to  use  them,  and  “I  

was  able  to  find  right  away  some  fugitives  from  Eastern  Europe  that  were  actually  hiding  in  

the  US,”  he  says.   

Those  turned  into  big  stories  in  Romania  and  elsewhere.  So  I  realized  

the  power  of  these  databases  and  started  playing  a  lot  with  them…  

For  me,  it  was  so  easy  to  do  investigative  reporting  in  the  US  

compared  to  Romania.     

By  2003,  Sullivan  had  gotten  to  know  a  number  of  officials  from  the  US  Agency  for  

International  Development  (USAID)  in  Eastern  Europe.  They  were  on  the  verge  of  closing  

down  their  media  training  programs  “as  an  exercise  in  futility,”  he  recalls.5  Sullivan  thought  

that  was  a  mistake.  In  his  view,  what  Eastern  European  journalists  needed  was  on  the  job  

training  in  accountability  journalism.  “You  need  to  leverage  [Western  journalism]  standards  

and  you  need  to  practice  the  standards  in  the  industry,”  he  told  USAID.  The  agency  suggested  

he  propose  a  project  that  practiced  what  he  preached.     

                                                           
2  For more detail on the growth of investigative reporting during the 2000s, see Mark Feldstein, “Muckraking 

Goes Global,” American Journalism Review, April/May 2012. See: http://ajrarchive.org/article.asp?id=5294   
3  At about this time, he also spent 11 months as a stand-up comic—another vocation—in the southeast US.   
4  Author’s interview with Paul Radu on November 17, 2013, in Istanbul, Turkey. All further quotes from Radu, 

unless otherwise attributed, come from this interview.   
5  Author’s interview with Drew Sullivan on November 15, 2013, in Istanbul, Turkey. All further quotes from 

Sullivan, unless otherwise attributed, come from this interview.   



Fighting Blackmail  ________________________________________________________CSJ----14----0053.0   

 

5   

CIN.  In  2004,  Sullivan  opened  the  Center  for  Investigative  Reporting  (Centar  za  

istraživačko  novinarstvo,  or  CIN)  in  Bosnia----Herzegovina  with  USAID  funds.6  The  first  months  

were  challenging,  but  the  experience  of  editing  the  work  of  local  journalists  opened  up  a  new  

world  to  Sullivan.  He  says:   

That’s   when   I   really   fell   in   love.   Once   you   realize   what’s   going   

on,   and  you  have  that  entrée  into  the  system,  and  you  have  people  

who  can  figure  it   out   and   explain   it   and   come   back   to   you,   and   

you   really   see   what’s  happening—I  mean,  it’s  scary.  These  countries  

are  incredibly  corrupt.     

That  year,  CIN  offered  training  in  Azerbaijan  as  well  as  other  former  Soviet  republics.  

Khadija  Ismayilova  attended.  Sullivan  remembered  her:  “She  stood  out  right  away  because  of  

her  attitude.”  A  few  months  later,  he  and  Radu,  who  had  teamed  up,  offered  the  best  of  

their  regional  trainees  an  enhanced  course  in  Warsaw.  Ismayilova  was  selected  and  attended.  

As  she  recalls:  “Paul  [Radu]  was  talking  about  following  the  money,  about  offshore  things.  I  

didn’t  know  how  to  use  all  this,  but  it  was  interesting.”   

OCCRP.  As  they  ran  trainings  and  worked  with  journalists  from  a  variety  of  countries,  

Radu  and  Sullivan  realized  that  a  whole  group  of  important  stories  was  not  getting  done.  

National  publications  did  not  have  the  resources,  access  or  research  capacity  to  write  regional,  

cross----border  stories.  Yet  some  of  the  most  significant  topics  that  each  country’s  media  

reported  on—corruption,  drug  and  human  trafficking,  fraud—represented  only  a  small,  national  

piece  of  a  bigger,  international  story.  The  two  trainers  decided  to  pursue  funding  for  a  cross-

---border  reporting  project.  They  found  donors  receptive.   

In  early  2007,  Sullivan  and  Radu  launched  the  Organized  Crime  and  Corruption  

Reporting Project  (OCCRP)  with  headquarters  in  Sarajevo.  The  early  funders  were  the  United  

Nations  Democracy  Fund  and  USAID.  OCCRP  aimed  to  be  an  umbrella  organization  for  

investigative  journalism  centers  throughout  the  region.  It  would  provide  individual  centers  

and  journalists  with  increased  research  capacity,  a  wider  audience,  the  opportunity  for  joint  

projects,  and  increased  protection  for  journalists  engaged  in  the  often----dangerous  work  of  

reporting  on  organized  crime  and  corruption  from  Eastern  Europe  to  Central  Asia.  “In  America,”  

comments  Sullivan,  “the  stories  are  about  quality  of  life.  In  this  part  of  the  world,  they’re  

about  life  and  death.”   

There’s  no  deal  in  this  part  of  the  world  that  there  isn’t  some  political  

or  crime   interest   in   it.   There’s   no   pot   of   money,   no   influence,   

no   job,   no  resource  that  isn’t  closely  coveted  by  people  who  are  on  

the  inside.   

                                                           
6 Sullivan first proposed that USAID fund an actual newspaper; this was not a popular suggestion. New York 

University’s journalism department, for which Sullivan had conducted trainings, was part of the 

investigative venture as well. See: http://www.cin.ba, also available in English.   



Fighting Blackmail  ________________________________________________________CSJ----14----0053.0   

 

6   

Most  of  the  reporters  who  worked  with  OCCRP  had  other  media  affiliations.  “We’re  

kind  of  a  layer  over  the  top  of  what  they’re  already  doing,”  explains  Sullivan.  “All  our  stuff  

is  regional.  They  will  often  come  to  us  when  they  have  a  regional  story  because,  they’ll  say,  

‘This  is  beyond  our  resources.”7  OCCRP  recognized  that  its  members  ran  daily  risks.  Journalists  

pursuing  corruption  stories  had  died,  often  in  grisly  ways.8  So  OCCRP  offered  not  just  editing  

and  information  services,  but  also  practical  training  in  how  to  defend  against  attack,  how  to  

encrypt  information  on  laptops  and  other  useful  tactics.     

Journalism  in  Azerbaijan   

Meanwhile,  investigative  journalism  in  Azerbaijan  had  lost  ground  since  the  hopeful  

days  of  1991.  At  first,  in  the  wake  of  independence,  the  media  situation  had  improved  greatly.  

While  the  local  media  had  never  been  able  to  call  itself  a  free  press,  the  parameters  for  

freedom  of  expression  had  expanded  far  beyond  what  existed  in  Soviet  times.  Opposition  

newspapers  took  root.  The  Turan  Information  Agency,  founded  in  1990  by  journalists  who  

refused  to  work  in  state  media,  consistently  delivered  hard----hitting  reports  on  politics,  the  

economy,  religion,  finance  and  more.9 In  parallel,  nongovernmental  organizations  devoted  to  

public  policy  issues  such  as  transparency,  human  rights,  rule  of  law  and  corruption  flourished.  

In  2001,  the  country  joined  the  Council  of  Europe;  it  later  signed  the  European  Convention  

on  Human  Rights  and  the  International  Covenant  on  Civil  and  Political  Rights.   

As  Aliyev  pére  and  son  tightened  their  hold  on  Azerbaijan,  however,  the  atmosphere  

changed.  Corruption,  which  had  been  a  problem  even  during  Soviet  times,  became  endemic  

as  members  of  the  elite  took  advantage  of  the  advent  of  a  capitalist  system  to  enrich  themselves.  

International  human  rights  organizations  consistently  downgraded  Azerbaijan.  But  western  

governments  courted  the  country’s  rulers,  both  for  its  oil  and  gas  and  for  its  strategic  location.  

In  2007,  for  example,  Azerbaijan  granted  NATO  permission  to  use  two  bases  and  an  airfield  

as  staging  areas  for  its  war  in  Afghanistan.     

By  then,  journalists  critical  of  the  government  were  under  siege.  On  March  2,  2005,  

Elmar  Huseynov,  founder  and  editor  of  the  opposition  weekly  news  magazine  Monitor,  was  

shot  multiple  times  as  he  returned  to  his  Baku  apartment  around  9  pm.  He  died  on  the  spot.  

Years  later,  the  crime  remained  unsolved;  most  journalists  assumed  the  government  stood  

behind  it.  Huseynov’s  death  was  not  the  first  anti----media  action  in  Azerbaijan,  but  it  was  

the  most  severe.  The  killing,  says Ismayilova,  resulted  in  media  self----censorship:     

Journalists  stopped  doing  investigations.  They  stopped  doing  high  

profile  stories.   There   were   very   few   journalists   who   knew   about   

                                                           
7  With time, OCCRP was able to offer its journalist partners access to an experienced international investigator; 

media insurance; and access to databases such as Lexis-Nexis™. It also sought international recognition for 

its contributing journalists, acknowledgement from the global media community that reporters from the 

region could work to international standards.  
8  In 2000, Ukrainian blogger Georgiy Gongadze, who had exposed corruption by President Leonid Kuchma 

and his family, was found strangled and beheaded in a forest outside Kyiv.  
9  Turan published in Azerbaijani, Russian and English.   



Fighting Blackmail  ________________________________________________________CSJ----14----0053.0   

 

7   

[journalism]  standards  in  the  country.  And  there  were  very  few  

journalists  who  had  the  experience  of  writing  for  international  

newsrooms.     

She  was  one  of  the  exceptions.  By  2006,  she  was  tiring  of  her  IREX  job  as  grants  

manager.  She  applied  for  and  got  a  job  with  the  Azerbaijani  service  of  Voice  of  America  

(VOA)  in  Washington,  DC.  In  June  2006,  she  moved  to  the  US.  It  was  not  a  happy  experience.  

Ismayilova  came  to  feel  that  VOA  exhibited  some  of  the  same  shortcomings  as  some  East  

Bloc  publications.  She  objected,  for  example,  when  editors  rejected  her  idea  to  interview  an  

Iranian  human  rights  activist  just  out  of  jail,  asking  her  instead  to  cover  a  solar  cooking  

project  in  Africa.  She  was  again  indignant  when  VOA—she  says  at  the  request  of  a  partner  

Azerbaijani  TV  station—cut  from  an  interview  with  a  US  assistant  secretary  of  state  a  section  

in  which  he  referred  to  the  Azerbaijani  political  opposition.     

Only  18  months  after  her  arrival,  in  September  2007,  she  resigned  and  returned  to  

Baku.  ICFJ  immediately  hired  her  as  a  media  trainer;  she  also  started  to  file  reports  on  a  

freelance  basis  for  Radio  Free  Europe/Radio  Liberty.     

RFE  job   

Unlike  VOA,  Ismayilova  came  to  respect  RFE/RL.  On  July  1,  2008,  it  hired  her  as  

Baku  bureau  chief  for  its  Azerbaijani  service.  The  radio  service,  known  as  Radio  Azadliq,  had  

operated  since  1953.  Its  Baku  bureau  opened  unofficially  in  1994,  and  was  officially  registered  

in  2004.10   The  service  broadcast  30----some  hours  of  original  programming  a  week,  and  

rebroadcast  an  additional  40  hours.  One  of  the  first  stories  Ismayilova  covered  as  bureau  chief  

was  the  October  2008  presidential  election,  which  the  opposition  boycotted.  President  Aliyev  

won  for  a  second  time.  His  administration  then  scheduled  a  referendum  for  March  2009  to  

eliminate  presidential  term  limits;  if  it  passed,  Aliyev  would  be  able  to  serve  as  president  for  

life.    

Banned.  Coincidentally,  it  claimed,  the  National  Television  and  Radio  Council  on 

December  30,  2008  announced  that  henceforth  Radio  Azadliq,  as  well  as  the  BBC  and  Voice  

of America  would  be  banned  from  national  FM  and  medium----wave  radio  frequencies.  This  

built  on  a  2006  prohibition  on  the  re----broadcast  by  local  radio  stations  of  international  

programs.  The  council  chairman  said  the  ban  was  a  result  of  Azeri  law  and  was  “in  no  way  

connected  to  politics.”11  The  foreign  broadcasters  could  continue  to  deliver  their  programs  via  

satellite,  cable  and  the  Internet.  But  all  expected  steep  declines  in  audience  as  a  result  of  the  

ruling;  most  Azerbaijani  citizens  received  their  news  via  over----the----air  radio  and  television.   

                                                           
10 For a history of RFE/RL, see http://www.rferl.org/info/history/133.html 
11 Daisy Sindelar, “Azerbaijan bans RFE/RL, other foreign radio from airwaves,” RFE/RL, December 30, 2008. 

See: http://www.rferl.org/content/Azerbaijan_Bans_RFERL_Other_Foreign_Radio/1364986.html. The council 

argued that because the government owns the airwaves, they could not be used by international 

broadcasters.    

http://www.rferl.org/info/history/133.html
http://www.rferl.org/content/Azerbaijan_Bans_RFERL_Other_Foreign_Radio/1364986.html


Fighting Blackmail  ________________________________________________________CSJ----14----0053.0   

 

8   

It  was  not  an  easy  time  to  be  a  journalist  in  Azerbaijan.  In  December  2007,  RFE/RL  

freelance  reporter  Ilgar  Nasibov  was  sentenced  to  90  days  in  jail  on  libel  charges  after  he  

complained  about  police  brutality.12  In  August  2008,  Nasibov  and  another  reporter  were  attacked  

while  interviewing  villagers  about  a  ban  on  public  gatherings.  Three  opposition  journalists-

Qanimat  Zahid,  Sakit  Zahidov,  and  Eynulla  Fatullayev—were  in  jail.  In  2002,  the  US----based  

Freedom  House  classified  Azerbaijan  as  "partly  free"  in  its  "Freedom  in  the  World"  report.  By  

2005,  it  had  downgraded  Azerbaijan  to  "not  free"  and  the  2007  report  cited  a  "decline  in  press  

freedom,  including  President  [Ilham]  Aliyev's  increasingly  tight  grip  on  the  media."13  As  the  

media----freedom  representative  for  the  Organization  for  Security  and  Cooperation  in  Europe  

(OSCE)  put  it  in  2008:   

In  Azerbaijan,  we  have  seen  a  deterioration  in  the  security  of  

journalists  due  to  harassment.  Many  so----called  criminal  cases  have  

been  orchestrated  by   the   prosecutors   against   independent----minded   

print   media   and   their  editors  and  journalists.  Many  of  them  are  

even  in  prison.14   

Ismayilova  digs  deep   

At  RFE/RL,  Ismayilova  reported  to  Kenan  Aliyev  (Aliyev  was  a  common  surname),  the  

Azerbaijani  service  chief,  who  sat  in  Prague.  Aliyev  hired  her  because,  he  recalls,  “I  saw  

immediately  that  this  woman  has  amazing  energy  and  curiosity,  and  determination.    She’s  

fearless  in  many  ways,  and  she  also  spoke  English.”15  Very  quickly,  he  says,  “she  became  an  

integral  part  of  our  operation.”   

Ismayilova  managed  a  staff  of  19  fulltime  and  eight  freelance  reporters.  With  the  2009  

broadcast  ban,  the  service  had  to  reorganize.  She  recalls  that  headquarters  briefly  considered  

halting  the  operation  altogether.  Instead,  the  service  reduced  its  radio  programing  and  built  

up  its Web  presence  with  multimedia  content.  It  re----trained  audio  reporters  as  video  reporters.  

After  Work.  Meanwhile,  in  March  2009,  Ismayilova  agreed  to  take  over  as  host  of  an  

RFE current  affairs  radio  show.  Its  previous  host  had  been  so  upset  by  the  government’s  

broadcast  ban  that  he  resigned.  “I  didn’t  want  to  lose  the  show,”  remembers  Ismayilova,  

“because  I  believed  we  could  get  our  audience  back.  So  I  decided  to  do  it  myself.”     

                                                           
12 Broadcasting Board of Governors, Threats to Journalists: Azerbaijan. See: 

http://www.bbg.gov/broadcasters/journalism-underfire/threats-to-journalists-by-country/azerbaijan/. Under 

international pressure Nasibov was released and his sentence suspended.    
13 Kenan Aliyev and Khadija Ismayilova, “Does Council of Europe Matter in Azerbiajan?” RFE/RL, June 24, 

2008. See: 

http://www.rferl.org/content/Commentary_Does_Council_Of_Europe_Matter_In_Azerbaijan/1145037.html. 

Freedom House was an independent, watchdog organization promoting democracy worldwide.  
14 Sindelar, “Azerbaijan bans RFE/RL, other foreign radio from airwaves.”  
15 Author’s telephone interview with Kenan Aliyev on April 1, 2014. All further quotes from Aliyev, unless 

otherwise referenced, are from this interview.  



Fighting Blackmail  ________________________________________________________CSJ----14----0053.0   

 

9   

The  broadcast  ran  daily  from  5----7  pm  (and  repeated  on  weekends).16  Listeners  who  

previously  had  tuned  in  from  their  cars  would  now  have  to  stay  at  work  to  catch  the  program  

on  their  computers.  Ismayilova  needed  a  strategy  to  attract  them.  So  she  modeled  her  show,  

which  she  dubbed  “After  Work,”  on  the  hard----hitting  BBC  news  interview  program,  

HARDtalk.  She  says:   

What  could  I  do  to  make  people  sit  in  one  place  and  listen  to  us?  I  

decided  to  spill  some  blood  in  the  studio…  I  invited  officials,  MPs  

from  the  ruling  part,   from   the   opposition,   from   wherever.   The   

only   rule   is   I’m   equally  mean  to  everyone...  I  have  the  reputation  

of  a  bitch.   

The  program  enhanced  Ismayilova’s  standing  in  Azerbaijan;  she  became  a  household  

name.  In  addition  to  her  radio  work,  in  the  fall  of  2009,  she  started  work  on  what  seemed  

to  have  the  potential  to  become  a  significant  story.  Her  RFE  colleague,  Ulviyye  Asadzade,  had  

read  in  the  press  about  sales  of  shares  in  a  private  bank,  Silk  Way,  and  noticed  a  familiar  

name  among  the  bank’s  shareholders—someone  with  the  same  name  as  President  Aliyev’s  

daughter.  Asadzade  sought  Ismayilova’s  help  in  pursuing  the  lead.    

Washington  Post.  Another  project  in  late  2009,  however,  drew  Ismayilova  away  for  a  

while. Washington  Post  reporter  Andrew  Higgins  was  working  on  a  story  about  members  of  

President  Aliyev’s  family  who  apparently  owned  some  $75  million  worth  of  real  estate  in  

Dubai.  The  president’s  11----year----old  son  was  listed  as  the  ostensible  owner  of  nine  mansions  

worth  $44  million  (330  times  the  president’s  annual  salary).  Ismayilova  was  Higgins’  local  

“fixer,”  a  journalist  with  good  connections  who  could  help  him  obtain  the  material  he  needed  

to  substantiate  his  story.  The  Post  published  the  story  in  March  2010,  under  a  Dubai  dateline.17  

Higgins  used  records  from  the Dubai  Land  Department  to  establish  that  three  people  with  the  

same  birthdates  and  same  names  as Aliyev’s  three  children  had  purchased  the  properties.  

While  the  story  may  have  caused  a  ripple  in  the  US,  it  stunned  Azerbaijan’s  journalism  

community.  Never  had  a  reporter  published  so  much  concrete  information  about  the  Aliyev  

family  and  its  doings.  Ismayilova,  in  particular,  felt  she  and  her  RFE/RL  colleagues  learned  a  

valuable  lesson.  “Before  that,  we  had  a  feeling  that  these  documents  are  not  available  for  us,”  

she  notes.     

We  had  kind  of  a  complex  about  doing  good  stories.  When  [the  Post]  

did  it,   it   was   kind   of   a   signal   like—why   can’t   we   do   it?...   The   

way   Andrew  [Higgins]  was  fact----checking  was  quite  a  good  

                                                           
16 It also ran on satellite television two hours after the radio broadcast.   

17 Andrew Higgins, “Pricey real estate deals in Dubai raise questions about Azerbaijan’s president,” Washington Post, 

March 5, 2010. See: http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/content/article/2010/03/04/AR2010030405390.html. 

The story did not credit Ismayilova.   



Fighting Blackmail  ________________________________________________________CSJ----14----0053.0   

 

10   

experience  for  me.  He  was  checking  the  birth  dates  to  prove  that  this  

is  not  a  namesake—it’s  the  same  person.    

Newly  emboldened,  she  and  Asadzade  returned  to  the  bank  story.  They  found  a  

document  on  the  Baku  stock  exchange  website  which  listed  as  an  owner  of  the  Silk  Way  bank  

someone  named  Arzu  Aliyeva—the  same  name  as  the  president’s  21----year----old  daughter—

and  provided  an  address.  The  address  was  7  Samed  Vurgun  Street.  The  reporters  then  checked  

the  voter  list  on  the  Central  Election  Commission’s  website  to  find  out  who  lived  at  that  

address.  Aliyev’s  wife  and  their  two  daughters  were  registered  at  that  address  for  voting  

purposes.  The  birth  years  for  those  individuals  in  the  registry  corresponded  to  those  of  the  

first  family.  Another  Silk  Way  owner,  they  discovered,  had  the  same  name  and  address  as  

the  wife  of  the  president  of  the  state  airline  company,  AZAL.18    

As  they  dug  deeper,  the  two  reporters  were  able  to  determine  that  during  Azerbaijan’s  

2003  privatization  of  the  state  airline,  many  of  its  properties—including  airline  catering,  taxis,  

aircraft  maintenance,  duty----free  stores—went  to  an  umbrella  company  called  SW  Holding.  

Many  SW  Holding  owners  were  members  of  the  elite.  SW  Holding  also  took  over  the  airline  

bank,  Azal  Bank,  now  renamed  Silk  Way.  The  bank  privatization  had  not  followed  the  legal  

process—there  were  no  competing  bids  and  no  announcement.  Instead,  AZAL  President  

Jahangir  Askerov  had  quietly  privatized  the  bank  and  sold  it  to  his  wife.  The  State  Committee  

for  Privatization  had  no  idea  the  bank  had  gone  private.      

On  August  13,  2010,  RFE/RL  published  the  story  “Aliyev’s  Azerbaijani  Empire  Grows,  

as  Daughter  Joins  the  Game”  on  its  website  in  both  English  and  Azerbaijani.19  A  photograph  

of  Aliyev’s  two  glamorous  daughters  accompanied  the  story.  RFE  also  hosted  a  radio  discussion  

of  the  report.  The  story  referenced  other  cases  when  government  figures  used  close  relatives  

to  privatize  a  profitable  part  of  the  enterprise.  For  example,  two  sons  of  Minister  for  Emergency  

Situations  Kemaladdin  Heydarov  owned  a  group  of  companies,  United  Enterprises  International,  

which  dealt  in  everything  from  caviar  to  soccer  clubs.  The  investigative  report  attracted  wide  

public  attention.  The  government  reaction,  however,  was  silence.     

Reporter  fulltime   

With  the  Azal  Bank  story,  Ismayilova  had  rediscovered  an  enthusiasm  for  investigative  

journalism.  So  in  September  2010,  she  stepped  down  as  RFE  bureau  chief  in  Baku  and  turned  

her  attention  back  to  reporting—but  now  as  a  freelancer.  She  kept  her  position  as  host  of  the  

After  Work  radio  program,  also  as  a  freelance  contributor.  “I  continued  doing  the  radio  

                                                           
18 Zarifa Hamzayeva was the wife of AZAL president Jahangir Asgarov.  
19 Ulviyye Asadzade and Khadija Ismayilova, “Aliyev’s Azerbaijani Empire Grows, As Daughter Joins the 

Game,” RFE/RL, August 13, 2010. See: 

http://www.rferl.org/content/Aliyevs_Azerbaijani_Empire_Grows_As_Daughter_Joins_The_Game/2127137.h

tml  



Fighting Blackmail  ________________________________________________________CSJ----14----0053.0   

 

11   

program,  but  I  stopped  all  this  bullshit  with  administrative  things,”  she  says.  “I  wanted  to  

become  just  a  reporter. I  loved  it.”     

The  transition  made  sense.  “It’s  difficult  to  be  in  a  management  role,  an  editorial  role,  

and  have  such  a  pronounced  opinion  on  many  things,”  notes  her  RFE  boss,  Aliyev.  As  a  

freelancer,  she  could  enjoy  greater  latitude.  “In  societies  like  Azerbaijan,”  he  adds,  “people  

pay  attention  to  you  more  if  you  have  an  opinion.  And  she’s  an  opinion  maker.”  Aliyev  

found  that  in  her  investigative  work,  however,  Ismayilova  kept  her  views  to  herself.  “Her  

investigative  reporting  is  always  done  to  the  highest  standards  of  journalism.  It’s  always  fact-

---based.  There  no  bias,  no  cooking  of  information,”  he  asserts.     

She   is   not   an   ordinary   person.   She’s   an   extraordinary   person,   in   

my  opinion.  She  can  be  very  controversial  in  terms  of  her  style  of  

journalism.  And  I  had  a  lot  of  difficult  days  working  together  with  

her,  and  I  still  do.  But  at  the  end  of  the  day,  you  know  this  is  a  

person,  a  journalist  you  can  trust.     

Together  with  RFE  colleague  Durna  Safarli,  Ismayilova  started  to  work  on  a  second  

investigative  story  about  a  bank,  this  time  the  International  Bank  of  Azerbaijan  (ABB).  In  

public  court  records,  the  reporters  noticed  that  the  bank—although  he  never  repaid  the  loans—

repeatedly  extended  credit  to  a  single  individual  using  different  company  names.  Khagani  

Bashirov,  they  learned,  had  a  personal  link  to  the  bank  president.  At  one  point,  he  was  

arrested  and  mysteriously  released.20   

As  she  was  researching  the  story,  Ismayilova  noticed  that  one  of  the  companies  to  

which  the  International  Bank  had  extended  credit  was  registered  in  Panama.  In  September  

2008,  Ismayilova  had  attended  a  Global  Investigative  Journalism  Conference  in  Lillehammer,  

Norway.21 There  she  had  run  into  Paul  Radu  and  Drew  Sullivan,  who  had  started  OCCRP  18  

months  earlier.  Sullivan  invited  Ismayilova  to  work  with  the  reporting  project:  “She  was  one  

of  the  first  people  we  chose  to  work  with,”  he  remembers.  She  was  intrigued:  “It’s  access  to  

training.  It’s  doing  what  is  interesting.  Investigative  reporting  is  basically  what  I  like  doing.”  

But  nothing  concrete  had  come  up.   

Now,  however,  she  wrote  to  Sullivan,  asking  if  there  was  a  way  to  find  out  about  

companies  registered  in  Panama.  Radu  had  recently  returned  from  a  fellowship  at  Stanford  

University  where,  in  2009----10,  he  had  created  a  tool  for  journalists  trying  to  track  money,  

shareholders  and  company  ownership  across  international  borders.  He  called  it  the  Investigative  

Dashboard,  and  it  became  a  crucial  piece  of  OCCRP’s  contribution  to  regional  journalism.  “It’s  

                                                           
20 Safarli and Ismayilova eventually published a story July 7, 2011 on Radio Azadliq. “It was a very complicated 

story,” says Ismayilova, “with a lot of numbers, a lot of figures. I don’t think we managed to present it in an 

interesting way.” See: Durna Safarli and Khadija Ismayilova, “How were 185 million manta in the bank,” 

Radio Azadliq, July 7, 2011. http://www.azadliq.org/content/article/24263362.html  
21 For more on the conference, see: http://www.gijc2008.no/news/141. The network was created to unite 

journalists from the Europe and the Middle East to China and the Philippines engaged in investigative work.   



Fighting Blackmail  ________________________________________________________CSJ----14----0053.0   

 

12   

basically  due  diligence,”  says  Radu.  “We  go  beyond  company  records.  It’s  a  global  research  

desk.” In  late  2010----early  2011,  the  dashboard  was  in  its  early  stages,  but  functional.22   

ID  had  found  a  database  that  a  hacker  had  “scraped”  from  the  Panama  State  Registry  

of  companies.23  OCCRP  included  a  link  to  the  scraped  database  on  ID  and  created  a  video  

on  how  to  use  it.  The  original  registry  did  not  allow  searching  by  name,  but  the  scraped  

version  did.  “They  sent  me  a  video  tutorial  on  how  to  use  that  database,”  recalls  Ismayilova.  

“That  was  amazing.”  As  she  played  around  with  the  database,  she  decided  to  try  searching  

for  President  Aliyev’s  wife  and  daughters.  She  got  a  hit.    

Azerfon.  Ismayilova  had  already  been  researching  the  ownership  of  Azerfon,  an  

Azerbaijani  telecoms  company  created  in  March  2007.  The  company  by  2011  had  1.7  million  

subscribers  and  a  monopoly  on  high----speed  mobile  phone  service.  She  had  looked  at  records  

in  the  Tax  Ministry,  which  showed  that  the  company  was  owned  by  three  Panama----registered  

companies:  Hughson  Management,  Gladwin  Management  and  Grinnell  Management.  That  in  

itself  was  odd,  because  when  the  Communications  Ministry  announced  the  creation  of  Azerfon  

in  late  2008,  it  said  the  company  was  owned  by  the  German  firm  Siemens  AG  and  two  British  

firms.  But  Ismayilova  had  picked  up  the  phone  to  ask  Siemens  about  its  ownership  stake  in  

Azerfon.  A  spokeswoman  told  her  Siemens  had  never  owned  any  part  of  Azerfon.  Neither  

had  the  Finland----based  Nokia Siemens  Networks  (NSN).  Ismayilova  was  stumped.     

Now,  thanks  to  OCCRP,  she  had  access  to  the  Panamanian  registry.  It  yielded  some  

interesting  information.  Leyla  Aliyeva,  the  president’s  then----25----year----old  daughter,  was  

registered  as  president  of  both  Gladwin  and  Grinell.  Her  sister,  Arzu,  was  treasurer  at  both  

companies.  As  for  Hughson,  there  Arzu  was  president  and  Leyla  treasurer.  Each  company  

was  started  with  an  investment  of  $10,000.  Ismayilova  had  found  the  proof  she  needed.     

Ismayilova  submitted  a  draft  of  the  story  to  RFE/RL  in  late  spring.  As  always,  Aliyev  

and  other  editors  went  through  Ismayilova’s  story  carefully,  questioning,  checking  facts  and  

trying  to  make  it  even  stronger.  Sometimes,  says  Aliyev,  it  could  be  hard  to  prove  an  

allegation.  If  that  happened,  typically  he  would  either  decline  the  story  or  cut  the  part  that  

was  uncertain.  At  the  same  time,  sometimes  uncertainty  had  to  be  part  of  the  package  in  

reporting  from  Azerbaijan.  “Some  of  our  investigative  reports  are  not  just  to  prove  that  

someone  is  doing  something  wrong,”  says  Aliyev,  “but  also  to  raise  the  question  for  the  

public.”   

The  public  has  to  have  more  information  about  what  is  happening.  

That’s  the   main   goal   of   our   investigative   reporting.   Because   in   

countries   like  Azerbaijian,   it’s   impossible   to   prove   everything.   Our   

                                                           
22 The Investigative Dashboard evolved to become by 2013 a global data clearinghouse (including 400 

databases), plus an international network of journalists, and a community of professionals working together 

to report on corruption and crime.   
23 A proficient computer user can employ a computer program to “scrape” data from a database, making the 

information available in a form which can be searched in ways the original database may not have allowed. 

OCCRP soon hired the hacker, Daniel O’Huiginn.  



Fighting Blackmail  ________________________________________________________CSJ----14----0053.0   

 

13   

goal   is   to   raise   the  question,  and  try  to  get  answers.  We  may  not  

get  the  answers,  but  even  by  raising  the  questions  I  think  we’re  

fulfilling  our  role  as  agents  of  the  public  interest.   

Azerbaijani  authorities  had  recently  taken  a  hard  line  with  journalists;  the  government  

apparently  was  worried  about  contagion  from  the  “Arab  spring”  events  in  the  Middle  East.  

Despite  what  continued  to  be  serious  risk,  journalists  from  the  nonprofit  Arab  Reporters  for 

Investigative  Journalism,  for  example,  had  tracked  the  wealth  of  a  top  associate  of  deposed  

Egyptian  leader  Hosni  Mubarak;  other  Arab  media  had  reported  such  stories  as  government  

corruption  in  Tunisia  and  human  rights  abuses  in  Egypt. 24   The  Azerbaijani  government,  

apparently  hoping  to  forestall  similar  efforts,  had  detained,  interrogated  and  even  abused  

reporters.     

Nonetheless,  on  June  27,  2011,  RFE/RL  published  Ismayilova’s  second  story  portraying  

corruption  at  the  highest  levels  of  the  Azerbaijani  government.  The  story,  “Azerbaijani  

President’s  Daughters  Tied  to  Fast----Rising  Telecoms  Firm,”  revealed  the  falsehood  that  

Siemens  owned  the  company  and  described  in  detail  who  actually  benefited  from  its  lucrative  

business.25  The  story  provided  another  unsightly  glimpse  into  how  President  Aliyev  and  his  

family  were  enriching  themselves,  often  at  public  expense.       

Fallout   

Again,  the  administration  seemed  to  meet  the  RFE/RL  story  with  silence.  However,  it  

was  not  inactive.  Unbeknownst  to  Ismayilova,  the  state  phone  company  during  the  first  week  

in  July  installed  a  landline  in  the  apartment  she  lived  in  from  mid----June  to  early  September  

2011.  The  landline  allowed  the  authorities  to  spy  on  her  using  a  videocamera  concealed  in  

her  bedroom.  Ismayilova  had  a  boyfriend.  In  conservative  Islamic  circles,  young  people  were  

forbidden  to  engage  in  sex  before  marriage.  To  do  so  brought  shame  not  only  on  themselves,  

but  on  their  families.     

Ismayilova,  however,  knew  nothing  of  the  surveillance.  She  was  working  on  another  

story  about  President  Aliyev’s  family  investments.  Research  was  leading  her  to  conclude  that  

the  Azenco  construction  company,  which  had  won  contracts  for  multiple  high----profile  and  

expensive  public  building  projects,  was  owned  by  a  series  of  front  companies;  she  suspected  

the  first  family  stood  behind  them.  One  of  the  projects  was  a  lavish  concert  hall  to  host  the  

next  widely----followed  Eurovision  song  contest.  In  January  2012,  she  sent  inquiries  to  

government  agencies  as  she  tried  to  substantiate  her  hypothesis.     

For  this  story,  Ismayilova  decided  to  work  with  both  RFE  and  OCCRP.  She  had  also  

been  busy  consulting  to  CNBC  television  for  a  report  that  further  explored  the  president’s  

                                                           
24 Feldstein, “Muckraking Goes Global.”  
25 Khadija Ismayilova, “Azerbaijani President’s Daughters Tied to Fast-Rising Telecoms Firm,” RFE/RL, June 27, 

2011. See: 

http://www.rferl.org/content/azerbaijan_president_aliyev_daughters_tied_to_telecoms_firm/24248340.html  



Fighting Blackmail  ________________________________________________________CSJ----14----0053.0   

 

14   

real  estate  holdings  in  Dubai.  The  report,  “Filthy  Rich,”  aired  on  February  23.  That  month,  

the  German  ZEIT  Foundation  awarded  her  its  annual  Gerd  Bucerius  Free  Press  of  Eastern  

Europe  prize.  The  foundation  cited  her  “astute  articles  on  corruption,  the  abuse  of  power  and  

breaches  of  human  rights,”  as  well  as  “her  discomforting,  fearless  stories.”26   

March  7,  2012.  But  on  Wednesday,  March  7,  Ismayilova’s  investigation  came  to  an  

abrupt  halt.  Her  sister----in----law  telephoned  to  say  an  envelope  had  arrived  that  morning,  

with  an  unknown  (later  proved  fake)  return  address  and  postmarked  Moscow.  Although  

Ismayilova  was  living  with  a  sister  at  the  time,  she  was  officially  registered  at  her  brother’s  

apartment.  In  the  letter  were  graphic  photos  of  Ismayilova  and  her  boyfriend,  having  sex.  

There  was  a  letter  as  well.  It  said:  “Whore,  behave.  Or  you  will  be  defamed.”  As  she  would  

soon  learn,  other  copies  of  the  letter  and  the  photos,  which  were  clearly  stills  from  a  video,  

went  to  her  boyfriend,  to  other  relatives  and  to  the  opposition  media.  Ismayilova  was  certain  

the  package  came  from  the  Azerbaijani  security  service  or  even  from  the  president’s  office.   

Her  brother,  a  conservative  Muslim,  had  opened  the  package.  He  was  headed  over,  

bent  on  revenge,  said  his  wife.  “Well,  that’s  what  is  expected  to  happen  when  your  sister  is  

having  sex  without  marriage,”  comments  Ismayilova.  “You’re  supposed  to  kill  someone.  Either  

the  guy,  or  your  sister,  or  both…  He  is  very  conservative.”  Her  first  thought  was  to  deflect  

her  brother  which,  with  the  help  of  a  friend  and  other  relatives,  she  was  able  to  do.  Her  

second  thought  was  for  her  work.     

“I  was  kind  of  ready  to  get  [the  threat],  because  two  of  my  colleagues  [from  opposition  

papers]  had  been  filmed  secretly  before,  and  the  footage  had  been  shown  on  TV,”  she  says.  

In  those  cases,  the  video  aired  in  prime  time,  as  part  of  the  news  program,  and  spared  no  

details.  “Every  critical  journalist  would  expect  something  to  happen,”  she  adds.  She  had  even  

bought  a  tent,  intending  to  put  it  up  inside  her  apartment  for  privacy,  “but  it  was  just  too  

hot  in  summer.”  The  tent  idea,  she  notes  wryly,  came  from  Libya’s  Col.  Moammar  Khadafy,  

who  carried  a  tent  everywhere  to  avoid  surveillance.    

Ismayilova  recognized  that  the  timing  was  deliberate:  “They’ve  been  waiting,  and  when  

I  was  doing  the  next  story,  and  they  knew  that  I’m  doing  the  next  story,  they  sent  me  this  

letter,”  she  says.  Her  first  reaction  was  fury.  “I  was  really  angry,”  she  recalls.   

I’d  been  thinking  about  what  will  I  do  if  it  happens?  And  I  never  

had  to  answer  [before].  I  thought  that  I  don’t  know  what  I  will  do.  

I  was  angry,  and  I  realized  what  I  fear  is  that  I  will  step  back. 

She   also   realized   that   she   needed   advice.   So   she   called   OCCRP   to   talk   to   

Sullivan   and  Radu,  and  RFE  to  speak  with  her  editor,  Kenan  Aliyev.  OCCRP’s  first  concern  

was  her  safety.  As  in  Russia,  where  at  least  17  journalists  had  been  killed  in  the  previous  

decade,  Azerbaijani  reporters  were   in   danger.   Just   four   months   earlier,   on   November   19,   

                                                           
26 Fritt Ord Foundation, Oslo, website. See: 

http://www.frittord.no/en/priser/category/pressepriser_for_russland_og_ost_europa/ 

http://www.frittord.no/en/priser/category/pressepriser_for_russland_og_ost_europa/


Fighting Blackmail  ________________________________________________________CSJ----14----0053.0   

 

15   

2011,   journalist   Rafiq   Tagi   had   been  attacked  by  two  unknown  assailants.  Tagi,  a  critic  of  

the  Azerbaijani  government,  Iran  and  political  Islam,   died   four   days   later   of   his   stab   

wounds.27   On   March   26,   2011,   six   masked   men   had  reportedly   abducted   and   beaten   

Seymur   Haziyev,   a   journalist   with   the   opposition   newspaper  Azadliq.  He  reported  that  his  

assailants  warned  him  not  to  criticize  the  president  in  print.  On  April  2,  police  detained  

several  journalists  covering  anti----government  protests  and  prevented  them  from  photographing   

and   interviewing   participants.   The   next   day,   another   Azadliq   journalist,   Ramin  Deko,  was  

reportedly  abducted,  assaulted  and  warned  not  to  write  critical  articles.28   

“Both  [Sullivan  and  Radu]  asked  if  I  wanted  to  get  out  of  the  country  right  away,”  

remembers  Ismayilova.  “I  said  no,  no,  no.”  Then  together  they  walked  through  the  likely  

scenarios.  All  three  recognized  that,  because  the  photos  were  video  stills,  it  was  only  a  matter  

of  time  until  the  video  itself  was  made  public.  “What  will  likely  happen  if  you  stop  reporting?”  

Sullivan  asked  her  hypothetically.     

Is  that  [blackmail]  information  going  to  get  out?  Are  you  going  to  

get  all  the   tapes?   And   the   probability   is   you’re   not…   Then   you   

look   at   the  downside:  what’s  going  to  happen  if  this  information  

comes  out?...  There  are  a  lot  of  people  [in  Azerbaijan]  whose  attitude  

would  be  that  she  should  be   stoned   to   death.   So   the   downside   is   

pretty   heavy.   There’s   no   good  answer   either   way.   She   had   to   

make   some   decisions   to   what   was  important  to  her  in  her  life.   

Radu  suggested  she  should  go  public  with  the  threat,  and  in  principle  Sullivan  agreed.  

“The  best  way  is  to  call  their  bluff  and  fight  it  out,”  says  Sullivan,  “because  what  they’re  

trying  to  do  is  illegal  and  immoral.”     

But   it’s   not   your   life,   you’re   not  facing   this   thing.   She   has   to   

face   this  thing…   The   work   that   she’s   done   on   the   government   

of   Azerbaijan   has  gotten  other  people  killed  for  far  less…  Nobody  

really  knows  what  that’s  like  to  go  through—the  risks,  the  threats,  

the  extortion.     

RFE’s  Aliyev  offered  full  support.  “We  are  fully  behind  you,”  he  told  her.  “You’re  

being  targeted  because  of  your  work.  I  as  an  editor,  and  we  as  a  company,  will  be  behind  

you.”  Meanwhile,  Ismayilova  was  scheduled  to  host  her  radio  show  in  about  two  hours.  

Aliyev  counseled  her  to  stay  home.  “Kenan  told  me  to  stay  home  and  stay  safe  and  we  will  

figure  something  out.  I  said  no,  I’m  going  in  and  running  my  show,  and  I’m  not  going  to  

show  that  I’m  upset,”  says  Ismayilova.  She  did  go  in,  and  told  only  her  producer  that  if  

                                                           
27 “Killed Azerbaijani journalist buried in Baku,” RFE/RL, November 24, 2011. See: 

http://www.rferl.org/articleprintview/24401287.html  
28 Amnesty International, “Document-Azerbaijan: No More Running Scared,” Media Briefing, February 20, 

2012. AI indes: EUR 55/001/2012. See: http://www.amnesty.org/en/library/asset/EUR55/001/2012/en/2f90536f-

c892-441eadd3-a0a1cedc16be/eur550012012en.html  



Fighting Blackmail  ________________________________________________________CSJ----14----0053.0   

 

16   

anything  happened,  he  should  take  over.  “I  know  that  an  angry  journalist  is  not  a  good  

journalist,”  Ismayilova  told  herself.  “So  [I  told  myself]  I  don’t  want  to  be  an  angry  journalist.  

I  will  keep  my  anger  under  control.”     

After  the  show,  Ismayilova  consulted  with  her  lawyer.  She  wanted  to  understand  the  

legal  consequences  of  any  action  she  might  take  to  defend  herself.  In  addition,  she  had  to  

decide  what  to  do  about  the  story  she  was  currently  researching  on  the  construction  company,  

Azenco.  Then  there  was  her  personal  life.  She  did  not,  for  example,  want  to  make  things  

worse  for  her  boyfriend.  “I  didn’t  want  to  affect  his  life.  He  didn’t  choose  my  profession.  He  

didn’t  choose  the  risks  he  has  faced,”  she  says.  She  also  feared  for  her  relatives.  Retribution  

against  family  members  was  all  too  common;  already,  government  media  had  on  occasion  

labeled  her  relatives  as  Armenian:  code  for  traitor  in  a  country  that  had  recently  fought  a  

war  over  the  disputed  region  of  Nagorno----Karabakh. They  had  also  written  about  her  father,  

calling  him  corrupt.  “That  really  hurt,”  she  says.   

Another  consideration  was  her  health.  “I  was  afraid  that  my  nerves  will  not  endure  

it.  I  actually  thought  about  my  health  a  lot,”  she  remembers.  She  acknowledges  that  there  are  

some  areas  she  will  not  write  about  because  she  is  physically  afraid.  “Like  there  is  a  huge  

need  to  do  a  drug  trafficking  investigation  in  Azerbaijan,”  she  says.   

And   nobody  does   it.   I’m   physically   not   feeling   able   to   do   that.   

First,  because  the  government  is  involved  in  this  business,  so  there  is  

no  way  the  government  will  defend  you  if  you  get  in  trouble.  It’s  

too  risky.   

On  the  other  hand,  there  was  her  pride.  Journalists,  she  says,  “dig  because  we  are  

curious,  and  we  share  information  because  it’s  also  human.  We  want  to  share  information,  

it’s  in  human  nature.  When  you  don’t  do  it,  then  you  go  against  your  nature.  When  you  

don’t  do  it  because  you  are  scared,  it’s  insulting.  It’s  humiliating.”  It  was  already  nearly  9  

pm.  Ismayilova  had  to  decide  whether  to  react  at  all  to  the  blackmail  attempt  and,  if  so,  

what  to  do.     

   

   


